Nieuws | Socials | Blog

Bij Freo zijn we continu bezig aan de ontdekkingstocht naar maximaal werkgeluk. Ditmaal bezoeken we Goudsmit Magnatics in Waalre.

Bij Freo zijn we continu bezig aan de ontdekkingstocht naar maximaal werkgeluk. Wat houdt het in? Waar herken je het aan? Wat is er nodig om je gelukkig te voelen op je werk? Bij Freo houden we dingen graag simpel, zijn we helder naar elkaar en staat persoonlijk contact hoog in het vaandel. We zijn ons ervan bewust dat succes het resultaat is van het gezamenlijk ervaren van vertrouwen, trots en plezier, kortom werkgeluk. Een aantal cultuurdragers van Freo bezoekt inspirerende bedrijven om kennis en ervaringen te delen op het gebied van inspirerend leiderschap, organisatiecultuur, werkgeluk en succes. Onze tweede ontmoeting heeft plaatsgevonden bij Goudsmit Magnetics Group in Waalre.

Goudsmit is een familiebedrijf met 59 jaar ervaring in de magneetindustrie. Johan Goudsmit (eigenaar), Ramon Warmerdam, Leander van der Palen en Joost Schutte hebben ons hartelijk ontvangen. Goudsmit is een zelfsturende organisatie.  Twee jaar geleden was Johan, zijnde directeur/eigenaar, op zoek naar een nieuw en verfrissend besturingsmodel om zijn bedrijf naar een nog hoger niveau te tillen. Hij stelde zich open voor diverse modellen en werd geïnspireerd door het interview van Ricardo Semler bij Tegenlicht Interview Ricardo Semler Vervolgens werd de boeken “Reinventing Organizations” van Frederic Laloux  en “Holacracy” van Brian Robertson Holacracy introduction van voor tot achter uitgeplozen. Alles overwegende heeft Goudsmit gekozen voor het Holacracy-model. Zoals Johan letterlijk zei: “Ik heb voorgesteld aan het MT om dit maar gewoon te gaan doen.” Het MT stemde enthousiast in en niet veel later stond Johan op een stapel pallets (een palletsessie zoals zij dat noemen) om de mensen te vertellen dat er vanaf dat moment geen vaste functies meer bestaan en dat iedereen zelfsturend is. Dit was ook het laatste formele besluit dat Johan vanuit zijn traditionele rol als eigenaar/directeur heeft genomen.

Inmiddels is Goudsmit zo’n kleine 2 jaar verder en is het bedrijf helemaal ondergedompeld in het holacracy-bedrijfsmodel. Holacracy in een notendop: het doel is om de organisatie zelfsturend te krijgen door rollen te clusteren in een cirkel met één gezamenlijk doel. Elk lid van de cirkel krijgt specifieke taken toebedeeld en heeft de verantwoordelijkheid die uit te voeren, waardoor de cirkel efficiënt en effectief kan functioneren. In elke cirkel liggen 3 rollen vast: de lead link bewaakt het doel/purpose en kent personen toe aan de verschillende rollen. Een facilitator zorgt ervoor dat de governance wordt nageleefd en de secretary plant de vaste vergaderingen (operationeel en spanning gedreven) en werkt de notulen uit en het IT-systeem HolaSpirit bij. Ben je geïnteresseerd in holocracy, surf op internet en je wordt veel wijzer.

Het is vrij uniek dat een industriële onderneming werkt met dit model en daarmee is Goudsmit zeker onderscheidend vooral omdat het de hele organisatie betreft en niet slechts een team of afdeling. Bij mij kwamen vooral ook gelijkenissen met SCRUM/Agile naar boven waarbij je in een team ook een gezamenlijk doel nastreeft, wendbaar en voorspelbaar bent, een vaste vergaderstructuur hanteert en transparantie hebt in rollen en verantwoordelijkheden. Mijn conclusie is dat erg veel organisaties streven naar zelfsturing. Bol.com heeft er zelfs hun eigen model Spark voor bedacht. Ik wil afsluiten met de vraag of zelfsturende organisaties de toekomst zijn voor de jonger generaties of moeten we ons realiseren dat er toch een groot populatie bestaat die behoefte blijft houden aan sturing vanuit een hiërarchie?

Een ding is zeker, zelfsturing alleen is niet de sleutel tot gelukkige medewerkers. Ik vraag mij af of eerst een super toffe unieke bedrijfscultuur nodig is om de omslag naar zelfsturing te maken of dat vanuit een zelfsturende organisatie makkelijk die cultuur gecreëerd kan worden die nodig is om werkgeluk te ervaren?    

Aan het einde van die middag zijn we –met dank aan Johan, Ramon, Leander en Joost– vol inspiratie en met veel inzichten huiswaarts gekeerd die we kunnen delen met onze eigen Freo Fans, want bij Freo is iedere medewerker een fan.